donderdag 9 december 2010

Stekjes van Gerrit van der Zee

Via internet kwam ik in juli 2010 in contact met Gerrit van der Zee, een enthousiast Hoya liefhebber uit Bolsward. Hij was al enige tijd bevangen door het Hoya-virus en maakte mij nog enthousiaster. Hoe enthousiast hij is bleek wel uit het feit dat ik hem op een zaterdag mailde dat er bij Intratuin in Opeinde nog enkele Hoya's gracilis hingen. Hij is hierop vrijwel direct in de auto gesprongen en van Bolsward naar Opeinde gereden om er een te bemachtigen, wat hem is gelukt. Hij nodigde mij uit een keer bij hem thuis te komen om zijn Hoya's te aanschouwen. Met veel verschillende Hoya stekjes kwam ik weer thuis. Gerrit, nogmaals bedankt. De Hoya stekjes die ik van hem mee kreeg:
H. australis, H.australis variegata, H.bilobata, H.calycina, H.carnosa, H.carnosa "Brazil", H.carnosa "Melanie", H.carnosa "Krimson Queen", H.carnosa "Krinkle 8", H.carnosa variegata, H.carnosa compacta "Anna", H.carnosa "Lura Lei", H.carnosa "Regalis", H.lanceolata ssp bella Albomarginata, H.loheri, H.wayetii, H.nummularioides, H.polyneura, H.revoluta. Genoeg om een goede start te maken dacht ik zo.
Alle stekken werden door mij in orchideeëngrond gezet en vervolgens in mijn kas geplaatst om te wortelen. Door de hoge temperatuur in de kas (soms wel 40 graden Celsius) en de hoge luchtvochtigheid (elke ochtend even nevelen) zijn ze nu allemaal beworteld en enigszins gegroeid. In het najaar heb ik alle plantjes op een verwarmde slaapkamer (ca. 15 graden Celsius) gezet en zullen ze, als ze het overleven, in het voorjaar weer in de kas worden geplaatst.

2 opmerkingen:

  1. Hallo,

    Op zoek naar een hoya, die nergens meer bij tuincentra zijn de bemachtigen kreeg ik de naam van Gerrit van de Zee door, die zou mij misschien verder kunnen helpen..

    Echter geen idee hoe ik met hem in contact kan komen. Misschien kunt u me verder helpen

    Vriendelijke groeten,

    Pouwel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hallo mensen weet iemand hoe ik in contact kan komen met Gerrit van de Zee

    BeantwoordenVerwijderen