woensdag 8 december 2010

Iets over Hoya's

Na de Hoya bella te hebben gekocht heb ik mij op internet meer en meer verdiept in deze prachtige planten. Het bleek dat er wel tussen 200-300 soorten zijn, die hun oorsprong vinden in verschillende Aziatische landen. Ook zijn er veel verschillende bladvormen, bladdiktes, bloemvormen en bloemkleuren. De verschillende soorten komen voor van Pakistan via India, China, Thailand, Maleisië, Indonesië tot Noord-Australië en omliggende eilanden. In Nederland kan je enkele soorten bij tuincentra aantreffen, al is dit niet overweldigend. Je zal contacten moeten leggen via internet met mede-hoya-hobbyisten of Hoya verkopers via Marktplaats of vooral Ebay. Binnen Europa zijn er veel kwekers in Zweden, Duitsland, Groot Brittannië, Frankrijk en Italië. Daarbuiten in Maleisië en Thailand. Zij bieden vaak planten en stekken te koop aan, die wereldwijd worden verzonden. Vaak zijn echter de verzendkosten relatief hoog. Om meer over Hoya's te weten te komen is er op internet voldoende leesvoer te vinden. Ook het boekje "The Genus Hoya" van de Zweedse biologen Anders Wennstrom & Katarina Stenman kan ik aanbevelen. Het is in het Engels geschreven en geeft veel informatie voor beginners hoe om te gaan met de verschillende Hoya soorten. Daarbij is het boek rijk aan beschrijvingen van Hoya soorten en afbeeldingen. Verder zijn op internet veel mooie sites te vinden. Ik raad u aan eens te kijken op de zeer uitgebreide site http://www.simones-hoyas.de of http://hoyor.net, waar geweldig veel informatie is te vinden over Hoya's. Dit heeft mij enthousiast gemaakt om verder te gaan met deze hobby en mijn collectie Hoya's uit te breiden door planten en/of stekjes te kopen of te ruilen. Bij deze wil ik Gerrit van der Zee, al even wat langer een Hoya freak, hartelijk danken voor de stekjes die ik van hem mocht krijgen, om mij op gang te helpen een mooie collectie Hoya's op te bouwen.     

5 opmerkingen:

  1. Hallo Wim,
    Mijn moeder had vroeger een Hoya in de vensterbank staan, in een cirkel groeiend. Heb al vaak navraag gedaan in plantenwinkels, maar niemand kon mij eraan helpen.
    Kan ik van jou een stekje kopen?

    Ik hoor graag van je!

    Met vriendelijke groet,
    Noortje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi noortje,

      Ze verkopen de hoya bella bij tuincentrum suidgeest in nieuw vennep. Toevallig heb ik er gister 1 gekocht voor 9,- euro.

      Groetjes,
      Natasja

      Verwijderen
    2. Hoi noortje, 

      Ze verkopen de hoya bella bij tuincentrum suidgeest in nieuw vennep. Toevallig heb ik er gister 1 gekocht voor 9,- euro.

      Groetjes,
      Natasja

      Verwijderen
  2. Waar kan ik hoya stekjes kopen? Ik heb voorheen hoya s gehad maar door alle ellende geen zin meer gehad. Ik wil er weer opnieuw mee beginnen, omdat ik ze onwijs mooi vind deze planten. Wie helpt mij?

    BeantwoordenVerwijderen