zondag 18 september 2011

Bloemen in Hoya lasiantha?

Deze uitloper ontdekte ik afgelopen vrijdag (16 september 2011) in mijn Hoya lasiantha. Volgens mij is deze prachtige Hoya van plan te gaan bloeien.

De bloemknop van mijn Hoya lasiantha ontwikkkelt zich heel langzaam. Te zien is dat er 9 bloemen worden gevormd. Deze foto werd door mij gemaakt op 21 oktober 2011.

Helaas ging de bloei niet door. De bloemen verschrompelden plotseling na het naar binnen halen vanuit de kas naar huis toen het licht begon te vriezen. Ergens wel logisch dat dit is gebeurd maar ik kan de plant moeilijk laten bevriezen natuurlijk. Jammer, volgende keer beter denk ik dan maar.


Op 15 maart 2012 vormt zich opnieuw een bloemknop, bestaande uit 8 bloemknopjes. Op 4 april 2012 zag dit er zo uit....
Ik heb goede hoop dat het nu wel gaat lukken. De plant moet absoluut blijven staan zoals die staat, anders vallen de knopjes af. 

De knopjes worden steeds "boller". Het zal nu niet zo lang meer duren voor de eerste bloem verschijnt. Deze opname maakte ik op zondag 15 april 2012.
Woensdag 25 april 2012. Het zal niet lang meer duren voor de eerste bloem(en) zich laat/laten zien.
De spanning neemt toe.

En weer mislukte het. De bloemen ontwikkelden zich niet verder en vielen af. 
Op de foto hieronder zie je het resultaat. Het lijkt of de bloemen zijn uitgedroogd en voelen slap aan. Te weinig vocht??



Geen opmerkingen:

Een reactie posten